Kuzey Makedonya dijitalleşmeye doğru: E-fatura Ekim 2026’dan itibaren zorunlu olacak!
| GÜNDEM |
Kuzey Makedonya, e-fatura sisteminin devreye girmesiyle birlikte mali dijitalleşmede yeni bir döneme giriyor. Fatura düzenleyen tüm vergi mükelleflerini kapsayacak bu proje, Kamu Gelirleri İdaresi (DAP) tarafından 2026 yılının başında test edilmeye başlanacak ve 1 Ekim 2026’dan itibaren zorunlu hale gelecek, diye bildiriyor PressOnline.al.
E-fatura, nakitsiz işlemlerin kontrolü ve raporlanması için yeni bir sistemdir. Her fatura, DAP tarafından gerçek zamanlı olarak elektronik ortamda düzenlenecek ve doğrulanacaktır. PDF veya kağıt faturaların aksine, yalnızca DAP sistemi üzerinden düzenlenen faturalar yasal geçerliliğe sahip olacaktır.
“Tam enerji ve net bir vizyonla – vergi sisteminin dijital dönüşümünde yeni bir sayfa açıyoruz” denildi proje tanıtımında DAP yetkilileri tarafından.
Süreç tamamen otomatik işleyecek: Bir mükellef faturasını kendi sistemi üzerinden veya DAP uygulaması aracılığıyla hazırladığında, bu fatura elektronik olarak DAP’a gönderilecek, doğrulanacak ve benzersiz bir kod alacaktır. Aynı anda fatura, alıcıya yine sistem üzerinden ulaşacak – e-posta veya kağıt gönderimine gerek kalmayacak.
Vergi uzmanı Marijana Andriq, e-faturanın nakit işlemlerin mali denetiminden nakitsiz işlemlerin mali denetimine geçiş anlamına geldiğini vurguluyor. “Bu sistem, KDV ve işletme gelirlerinin doğru kaydını sağlayarak manipülasyon veya gizleme alanlarını kapatıyor” dedi.
Mali faydaların yanı sıra, büyük bir ekolojik etki de bekleniyor. “Marand Konsultanti” şirketinin hesaplamalarına göre, yalnızca KDV mükellefi olarak kayıtlı 40 bin işletmeden kaynaklı kağıt faturaların kaldırılması, yılda en az 12.000 ağacın kesilmesini önleyecek.
Başlangıçta belli bir direnç beklenmesine rağmen, uzmanlar faydaların hemen hissedileceğini düşünüyor: Daha az maliyet, daha yüksek verimlilik ve işletmeler ile vergi idaresi arasında otomatik iletişim.

Yorumlar
Yorum Gönder